Camilla Lundbye / camillalundbye.com

Foto: Camilla Lundbye / camillalundbye.com

F
or 10. år i træk byder musikmagasinet GAFFA ind til det årlige awardshow for at hylde den danske musikbranche. Lokationerne har skiftet placering de sidste mange år fra København til Odense og nu, i hjembyen, Aarhus for allerførste gang.

Der er lagt op til et stort anlagt show med udsolgt Store sal i Musikhuset af over 1500 solgte pladser. Tv-2 Play sender direkte fra aftenens begivenheder som bl.a. byder på store navne som Dizzy Mizz Lizzy og When Saints Go Machine til Gaffa-darlings Joyce og Monti.

I indgangen ved Musikhuset finder man den traditionelle røde løber. En lille passage med ud til skue for publikum og fungerer som pressens arbejdsområde. Professionelle kameraer og private mobiler klikker løs når de nominerede betræder det anlagte og overbelyste tæppe og sponsorvæg bag dem.


Kl. 19.30 åbner dørene til salen


Publikum er hurtige til at finde deres pladser og fylde salen. Selv er jeg placeret midt i det hele og, hvad der skulle vise sig at irritere en smule, et flyvende kamera i synsvinklen. Under mig står en hvid papirspose med lidt fornødenheder som en MashUp-drik, Royal øl samt alkoholfri. Et par kondomer. Godt tænkt. Det er jo Onsdag. En pose som også er givet de resterende i salen.

Musikalske indslag

Konferencier og komiker Melvin Kakooza styrer slages gang, mens aftenens første musikalske indslag byder på bandet Joyce. Bag sig har de kun 2 udgivne singler, Djævlen og Tomme Ord. Det er elektronisk rock a la The Minds med vokal i den dybere ende, hvor bombastiske udskejelser gør Joyce til noget andet end Minds.

Vil du se vinderne af de forskellige priser, kan du følge linket her

Freja Kirk har været on/off i musikbranchen de sidste 10 år. Albummet fra 2019, Pussyfied, gav også genlyd hos Gaffa bl.a. med sangen Pussy Gone Wild som også fik lov at flyve til dette årets award-show på scenen. Det er bund-dyb R’n’B, som denne aften virkede en smule rodet. For meget på én gang. Til gengæld havde Dizzy Mizz Lizzy styr på sagerne omend en noget tungere stemning end tidligere. Det er ikke så luftigt mere, men skaber luften selv. Der er gang i guitarspaderne og trommer på de nye numre som California Rain og In The Blood.

Bag kulissen står den altid velforberedte og toneangivende radiovært m.m. Carsten Holm og fanger de optrædende og nominerede når de flygtigt passerer forbi Holms Gateway. Her blev sendeblokke med oplysende snakke af “tunge drenge” som Dizzy Mizz Lizzy til ungdommelige Farveblind (som optrådte sidste år til samme arrangement) over til dette årets hip hop-håb MONTI, til gode indslag og skønne grin blandt publikum.

Aftenens helt store vinder kunne man hurtigt fornemme, af de mange nomineringer. Hjalmer var ofte på scenen for at modtage sin hyldest. Hver eneste gang lige dele ydmyg og overvældet. Hele 4 priser blev det til. Samme antal priser endte Billie Eilish med. Hvilket var alle de nominationer hun var blevet opstillet i. Desværre var hun ikke til stede.

Musikalske indslag fik sparket stemningen endnu mere op. Denne gang med aarhus-gruppen Monti på scenen med deres råspillet hip hop og Sebastian på vokalen. En gruppe der stadig venter på det store gennembrud og en musikbranche der burde åbne op for potentialet.

I den mere hårde guitarpræget-genre finder man rockbandet Vola. Med masser af store flader og drømmende sekvenser fulgt af lysshowets magi. Deres korte visit på scenen gav et godt indtryk af hvad bandet kan præstere. Den mere direkte rockattitude og hårdtslåethed rammer Rebecca Lou lige på sømmet. I snakken med Hr. holm bag kulissen fik bandet fortalt om det internationale gennembrud som er på vej, men stadig mangler i stort format. Her på scenen blev der sparket røv og formodentlig også dørene ind i stuerne derhjemme i lille Danmark.

Det begynder stille og roligt at ebbe ud for aftenens show. Forinden havde Pernille Rosendahl offentliggjort Hun Solo som vinder af Tak Rock-Prisen for deres arbejde med kvindelige artister i musikken. En længere tale om en ny æra for både det kvindelige køn, men også for mændenes, blev afsluttet med en tak til tålmodige mænd og børn. Sammen bliver vi stærkere.

Sidste indslag på scenen stod When Saints Go Machine for. De vandt tidligere på aftenen prisen for Årets Danske Elektroniske Udgivelse, hvilket fik en tak og ros til et publikum som stadig lytter efter mere end 12-13 år på scenen.

Mine tidligere besøg
Gaffa Prisen 2018 har smidt øllene ud og sat fokus på musikken
GP16: Gaffa-Prisen 2016 for første gang i Odeon, Odense