Det danske(og nordiske) musikblad GAFFA hylder musikkens stjerner sammen med publikum og seere på facebook og youtube i musikhuset Odeon. Lige som sidste år blev den røde løber benyttet af indbudte gæster og nominerede, mens den danske presse blitzede løs og smed spørgsmål til højre og venstre. Sidste år var der gratis gulddamer ude foran Odeon og under stolene. I år måtte man selv købe dem i barerne, hvilket nok har sat sig lidt på stemningen hos publikum fra starten.
The Minds of 99 udgiver Solkongen
Åbningen af showet blev foretaget af The Minds Of 99 med Niels Brandt i front. Med sangene Stor Som En Sol / Flad Som En Pandekage og Alle Skuffer Over Tid, bød gruppen ind til udgivelsen af det nye album Solkongen som kl. 00.00 22. februar 2018 er at finde på alle streamingtjenester. Der er noget at holde tømmermændene i skak med, efter afterparty.
Iris Gold er en ny flamme på scenen. En blanding af soul, R´n´B og hip hop med en fremtrædende sangerinde i front. Hun har tidligere boet i London, men er nu taget til DK. Hendes indslag startede blandt publikum, mens kameraerne fulgte hendes bevægelser rundt om i salen inden hun landede på scenen til sangen Revolution Riders efterfulgt af Mama was a hippie?, hvorefter tæppet så skulle rulle for. Men Iris Gold havde mere, så All I Really Know blev mixet med i den farverige cocktail og serveret af den engelsk-fødte sangerinde.
Et scoop? Gaffa havde sikret sig den unge og fremadstormende britiske act Yungblud på scenen. Med King Charles som åbner, mens Trump og Kim Jong-un bakker ham op med trommer og guitarer blev der smidt med både guitar, mikrofonstativer og masker i en hæsblæsende performance med både spyt og blod som følge. Sidst kom hitsangen Polygraph Eyes som vi kender Yungblud på i det danske, inden den britiske overstimulerede Dominic Harrison forlader scenen i en slags protestmarch.
Lydmor er en spændende artist som tør være anderledes, og egentlig bare være sig selv. Hendes optræden startede ud med en halvt oprullet præsentationsskærm, hvor citater omkring, og med reference til, #MeToo-kampagnen fra det meste af pressen blev vist. Herefter trådte et massivt lydtæppe med bund og synth frem sammen med en flot og oplyst Jenny på scenen. Det var faktisk en befrielse at være vidne til. Kunst har mange ansigter,…og Jenny har fat i noget.
Mads Langer er blevet lidt en Gaffa-darling efter sit udbrud sidste år, hvor han blandede politik og musik. Med sin fulde ret, selvfølgelig. Men denne gang sad han dog på scenen og fremførte sangen Flawless med små referencer til både The Minds Of 99´s citatet Stjerner På Himlen og Mø´s When I Was Young. En stilfærdig affære som publikum mest af alt brugte til at rende i baren eller på toilettet.
Fuld smadder fra en minoritet i musikbranchen
Stilfærdig kan man ikke sige om det næste act. Baest. De blæste bogstavligtalt udover scenen med både vokal, instrumentering og lysshow. Selvom forsangeren op til flere gange bad publikum om at løsne lidt op og komme op af stolene, var det en svær affære. Så han kravlede simpelthen selv ud til publikum. Hard rock og metal har svære kår i Danmark men flere steder er scenen begyndt at spire og udvikle nye skud på stammen. Baest er klart et forgangsband i den henseende og fik også klapsalver en masse efter optræden.
Sidste optræden er selveste Marvelous Mosell. The Greatest Dancer. Mosell og Tue Track skulle slutte aftenen af på denne første live-udsendte Gaffa Prisen via facebook og desværre ikke på de bedste vilkår. Da aftenen også var gået på hæld og publikum var blevet noget rastløse efter 2 timers show, bød Mosell derfor på dans med publikum. Og det tog publikum i salen imod. Mens andre valgte at kridte skoene for at gå mod garderoben, blev flere tilbage for at danse aftenen på hæld. I hvert fald dette arrangement, for senere afholdt Slagteriet afterparty for VIP og inviterede.
Hvem vandt? Du kan se alle vinderne her
Så du ikke showet? Du kan se det hele her.
GAFFA Prisen 2018
Dato: 22 februar 2018
Lokation: Odeon, Odense
Genre: Show